Tuesday, October 12, 2010

Empayar Yang Musnah

Aku ni minat bce novel..so da byk jugak la novel yg aku bce..tp novel yg satu ni special ckit..fakta sejarah islam di Andalus..cmne aku leh tjmpa novel ni ?? Emm,,mase 2 aku tga cri novel bru..pastu aku tnampak la buku ni..ble bce sinopsis nye trus aku byr je..xsabar nk bce..

Novel asal dlm bhs inggeris tp da dialih bhs ke bhs indonesia..ssh ckit la nk phm..novel ni trilogy tp ak xjmp lg smbungnnye..blatarbelakangkan Istana Alhambra dan Granada yg berkisarkan penindasan umat islam sewaktu kristian cbe menakluk dunia..mereka dipaksa meninggalkn agama islam dan menganuti kristian..ada satu bab ni mmg sdih gler r..bygkn la seorg ulama islam masa tu ditgkp..pastu disuruh mengaku depan org rmai yg dia tlh bermimpi supaya menganut kristian walau tnp kerelaan..agendanya supaya org islam y lain ikut jejak lgkh ulama tu la..tp diorg tawu ulama tu sebenarnye dipaksa..so diorg trus bertahan..tp ttp mnukar nma so org2 kristian fikir diorg bkn lg islam tp diorg still lakukan tuntutan islam.

Hmm..kalo aku cite je rugi la plak sape y publish novel ni kan..haha..so nk taw lbh lanjut bce la novel ni ye..

ni la novelnye..tp aku da hadiahkan kt kwn aku..
*pic ni yahoo punye ak paste je..





Genna al-a'rif ataupun taman cendekiawan



Alhambra istana dan kubu pertahanan lambang keagungan islam di Eropah



p/s: hmm..ble la aku nk smpi kt sne..tringin sgt nk tgk sndri kebijaksanaan cendekiawan islam..unesco pon da iktiraf sbgi tapak warisan dunia

2 comments:

  1. nak pegi jugak...
    and mie paling tertarik dengan binaan court of the lions..
    gempak habis..

    ReplyDelete
  2. genna al-a'rif yg cntk,,air yg trus2 mengalir,,nnt ad rezki kte pegi la sesame ye

    ReplyDelete