Monday, January 23, 2012

DITENTANG VS. DIPUJA

Kotak itu kosong tanpa isi. Tiada apa nak dicoret jadi aku biarkan laman ini sepi sendiri. Setiap saat tiap ketika aku perhati. Gerak geri insani atas bumi. Provokasi sana sini tak berhenti macam lautan yang tiada tepi. Aku muak mual jemu jelek dan bosan. Setiap hari sinopsis macam sama. Tak berubah.

Aku tahu aku juga insani. Tak layak berbicara bagai bayi yang suci. Tiada sekelumit dosa terpalit. Tapi aku bosan dengan mereka yang gemar mencanang propaganda membisikkan provokasi. Iri hati insani buat tangisan tak berhenti.

Dunia hari ini diri terjajah lagi. Maruah dijual beli terlalu murah. Lebih murah daripada jualan hujung tahun yang sekadar manipulasi. Sedihnya.

Yang lantang bersuara ditentang. Yang manis berdusta dipuja. Lumrah terancang arahan dunia baru. Jadi barah yang menyusup dipelupuk kalbu.

p/s; Aku akan terus lantang berbicara biar ditentang mungkin dicincang. Aku pantang lidah bercabang.



1 comment: